پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
قیمت انواع لوله گاز خانگی
نوشته شده در جمعه 24 شهريور 1402
بازدید : 135
نویسنده : تاسیساتی تهران

انواع لوله گاز خانگی

در این نوشته به بررسی انواع لوله گاز خانگی میپردازیم. لوله کشی گاز به منظور انتقال گاز از یک نقطه به نقطه دیگر انجام میشود. در انتقال لوله های گاز بین شهری از لوله های سایز  بزرگ استفاده میشود. این نوع لوله کشی میتواند با لوله های پلیمری مانند لوله پلی اتیلن و انواع لوله های فلزی مانند لوله اسپیرال, لوله بدون درز مانیسمان و لوله درزدار و api با ضوابط خاص خود انجام شود, اما برای اجرای لوله کشی گاز خانگی فقط بایستی از انواع لوله گاز خانگی و اتصالات استاندارد مورد تایید سازمان نظام مهندسی انجام شود. در کنار لوله گاز و اتصالات بایستی سایز تجهیزات مانند عایق کاری , بست کاری, شیرآلات و سایر تجهیزات بایستی استاندارد و تحت نظر بازرسین سازمان نظام مهندسی باشد.

در صورت نیاز به استعلام قیمت و خرید لوله گاز فروشگاه لوله و اتصالات پایپ بازار را جستجو کنید.

قیمت انواع لوله گاز خانگی

راهنمای خرید لوله مانیسمان

برند انواع لوله گاز خانگی

بسته به نوع لوله کشی اعم از لوله کشی گاز توکار یا روکار میتوان از انواع لوله گاز خانگی استاندارد استفاده کرد. برای لوله کشی گاز توکار بایستی حتما از لوله مانیسمان بدون درز یا لوله درزار API به همراه اتصالات مانیسمان استفاده شود.

 

برای اجرای لوله کشی گاز روکار نیز میتوان از لوله مانیسمان, لوله API و لوله درزدار تست گاز نیز استفاده شود. لوله های درزدار تست گاز و ای پی آی توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شده و برندهایی نظیر سپاهان و سپنتا از برجسته ترین تولیدکنندگان لوله فولادی درزدار و ای پی آی در ایران هستند که کیفیت خوبی هم دارند.

تنها تولید کننده های لوله مانیسمان در ایران هم کارخانه فولاد اهواز و کاوه دقیق هستند که کفاف نیاز داخلی را نداده و به همین دلیل لوله های وارداتی نیز بخشی از مصرف داخل را تامین میکنند. بیشتر انواع لوله گاز خانگی وارداتی از تولیدات کشور چین بوده که از لحاظ قیمت به مراتب از لوله های ایرانی ارزان تر هستند. به ندرت از لوله های وارداتی روس و بلوک شرق نیز در بازار یافت میشود. لوله های گاز خانگی معمولا 6 متری هستند.

البته برندهای دیگری هم در داخل هستند که به اندازه لوله گاز سپاهان و سپنتا تولید نداشته و خیلی معروف نیستند. لوله گاز کچو ,لوله گاز سمنان , لوله گاز ساوه از جمله این برندهای داخلی هستند

 انواع لوله گاز توکار

برای لوله کشی گاز توکار همانطور که گفته شد بایستی از لوله مانیسمان و یا API استفاده شود. لوله های مانیسمان به دلیل تکنولوژی تولید و وارداتی بودن آنها بین 15 تا 20 درصد گران قیمت تر بوده و با توجه به اینکه از لحاظ کیفی تفاوت چندانی با لوله گاز api نمیکنند, اغلب مجریان و سازندگان ترجیح میدهند از لوله های ای پی آی استفاده کنند.

لوله های مانیسمان در کلاس های مختلفی تولید شده و لوله مانیسمان رده 20 یا معمولی و رده 40 از انواع لوله گاز خانگی هستند. در برخی مواقع به دلیل اینکه لوله گاز برای ساختمان های بسیار بزرگ استفاده شده وبایستی فشار بیشتری را تحمل کند از لوله مانیسمان رده 40 که هم از لحاظ وزن وهم از نظر قیمت از لوله مانیسمان معمولی و ای پی آی در سطح بالاتری قرار دارند استفاده شود. البته این مورد برای ساختمان های کوچک معمولی نبوده وبیشتر برای برج ها و پروژه های بزرگ که فشار پوند بیشتری به لوله وارد میشود, رخ میدهد.

همه انواع لوله گاز خانگی توکار بایستی با اتصالات مانیسمان که مقاومت بیشتر دارند کار شوند. اگر از لوله ای پی آی و مانیسمان رده 20 استفاد میکنید,اتصالات مانیسمان معمولی مناسب بوده و در صورت استفاده از لوله گاز مانیسمان رده 40 بایستی حتما اتصالات نیز رده 40 کار شوند.

انواع لوله گاز روکار

برای اجرای لوله کشی گاز روکار میتوان از همه انواع لوله گاز مانیسمان, ای پی آی و درزدار تست استفاده شود. لوله درزدار تست یا معمولی لوله های گاز معمولی هستند که استاندارد بوده و مشخصات وزن و ضخامت آنها با تاییدیه لوله کشی گاز روکار تطابق دارد.

قیمت لوله گاز خانگی

لوله مانیسمان رده 40 , لوله مانیسمان رده 20 معمولی, لوله ای پی آی ولوله درزدار تست گاز به ترتیب گران قیمت ترین لوله های مورد استفاده در لوله کشی گاز ساختمان هستند. برای کاهش قیمت لوله کشی گاز ساختمان در نوع توکار از لوله های api و در لوله کشی گاز روکار از لوله های تست گاز  استفاده میشود.

کاربردهای لوله گاز خانگی

انواع لوله گاز خانگی برای مصارف دیگری مانند لوله کشی آتش نشانی و اطفای حریق و لوله کشی موتورخانه و شوفاژ, لوله کشی داکت اسپلیت و صنایع برودتی نیز استفاده شده و اتفاقا وزن و ضخامت نیز در بین آنها مهم تلقی میشود.

به غیر از ساختمان انواع لوله گاز خانگی در صنایع مختلف مانند صنایع پتروشیمی و نفت, صنعت موادغذایی , داروسازی و خودروسازی نیز استفاده میشوند.




طریقه نصب رادیاتور پره ای و پنلی شوفاژ
نوشته شده در شنبه 18 شهريور 1402
بازدید : 121
نویسنده : تاسیساتی تهران

طریقه نصب رادیاتور پره ای و پنلی شوفاژ

در این نوشته به بررسی طریقه نصب رادیاتور پره ای و پنلی شوفاژ خواهیم پرداخت.

رادیاتورها قطعات فلزی هستند که داخلی آنها خالی بوده و آب گرم با گردش داخل آنها از طریق همرفت فضای اطراف را گرم کرده و حرارت خود را به هوای اطراف منتقل میکنند. به همین دلیل آب داخل رادیاتور حرارت خود را از دست داده و مجددا برای تکرار سیکل گرمایش به پکیج یا موتورخانه باز میگردد. برای استفاده و نصب رادیاتور علاوه بر مولد گرمایشی یعنی پکیج یا موتورخانه به یک لوله کشی رفت و برگشت نیاز است. لوله رفت آب داغ از از مبدا یعنی پکیج یا موتورخانه به داخل رادیاتور برده و سپس آبی که مقداری از حرارت خود را از دست داده و ولرم است مجددا از طریق لوله برگشت به مولد گرمایشی باز میگردد.

بهترین حالت گرمایش با این روش این است که آب به راحتی در این مدار بسته به گردش آمده و هیچ مانعی بر سر این چرخش آب نباشد. بسته به شرایط لوله کشی شوفاژ و رادیاتور میتواند به صورت روکار یا توکار وجود داشته باشد که خروجی و ورودی رادیاتور به لوله رفت و برگشت متصل شود. از لحاظ فنی هیچ تفاوتی در طریقه نصب رادیاتور پره ای و پنلی شوفاژ وجود نداشته و فقط کمی در جزییات متفاوت هستند. علاوه بر نصب رادیاتور به لوله رفت و برگشت بایستی رادیاتور در جای خود محکم بوده و برای جلوگیری از فشار بر روی لوله کشی رادیاتور بایستی روی بست های مخصوصی قرار بگیرد. در صورتیکه رادیاتور نو باشد نیازی نیست اما در رادیاتورهای دست دوم بهتر است که قبل از نصب رادیاتور یک شستشوی داخل رادیاتور داده شود.

از تفاوت های مهم بین طریقه نصب رادیاتور پره ای و پنلی شوفاژ یکی همین بست های رادیاتور است که در ادامه در مورد آنها خواهیم گفت.

طریقه نصب رادیاتور پره ای

رادیاتورهای پره ای در چهار کنج دارای دنده ای محل اتصال هستند. دو دنده از سمت چپ یا راست آنها باید به وسیله درپوش در قسمت زیرین و شیر هواگیری در قسمت بالا نصب شده و سمت دیگر به شیر های رادیاتور متصل میشوند. برای اتصال به شیرهای رفت و برگشت , شیر هواگیری و محل انسداد یک پک اتصالات به نام درپوش ماسوره وجود دارد که در سایز بندی 3/4 , 1 و 11/4 وجود دارند . البته رادیاتور جدید ایرانی به خصوص برند ایران رادیاتور و بوتان فقط در قطر 1 اینچ یا 3 تولید میشوند و فقط برخی از رادیاتور پره ای در گذشته سایزبندی متفاوت داشته اند.

البته در برخی از رادیاتورهای بزرگتر مانند رادیاتور 30 پره که در اماکنی مانند مساجد نصب میشود, شیر های رادیاتور به صورت ضربدری نصب میشوند.

اتصال درپوش به ماسوره اغلب با کمک واشر آب بندی شده و از یک سمت در قسمت پایین  درپوش کورکن , در قسمت بالای کورکن شیر هواگیری و در طرف مقابل به شیر رادیاتور رفت و برگشت متصل میشوند.

دو عدد از این درپوش ماسوره ها چپ گرد و دو عدد از آنها راست گرد میباشند که بسته به اینکه شیر رادیاتور در راست یا چپ قرار میگیرند , محل نصب درپوش ها نیز تغییر میکند.

پس از وصل کردن مغزی و اتصالات مربوطه  محل نصب بست رادیاتور را بوسیله قلم مشخص کرده و پس از سوراخ کاری و نصب بست پرچمی به دیوار , رادیاتور روی کار قرار گرفته و شیرهای رادیاتور نیز نصب میشوند.

در صورت آماده بودن سیستم گرمایش بهتر است رادیاتور های آبگیری و هواگیری شده, تا در صورت نشتی لوله شوفاژ یا اتصالات مربوطه نسبت به اصلاح موارد اقدام کنیم.

طریقه نصب رادیاتور پره ای و پنلی شوفاژ

طریقه نصب رادیاتور پنلی

نصب رادیاتور پنلی نیز درست شبیه رادیاتور پره ای بوده با این تفاوت که رادیاتورهای پنلی در هر چهار طرف دارای رزوه آماده سایز 1/2 بوده و در یک سمت شیرهای رادیاتور رفت و برگشت و در سمت دیگر شیر هواگیری سایز 1/2 و درپوش مخصوص 1/2 نصب شده و نیازی با استفاده از درپوش ماسوره وجود ندارد. 

تفاوت دیگر طریقه نصب رادیاتور پره ای و پنلی در بست یا براکت های نصب انهاست. برای نصب رادیاتور پره ای از بست پرچمی استفاده میشود که یک بست کوچک بوده و در شکاف بین پره ها نصب شده و برای نصب رادیاتور پنلی از براکت های بلند که به صورت عمودی رادیاتور پنلی را مهار میکنند.

نحوه نصب براکت رادیاتور پنلی

نصب رادیاتور پنلی نیاز به کمی دقت در این مورد داشته و براکت بایستی دقیقا در جای خود نصب شود که برای اینکار بعد از نصب اولیه محل نصب براکت نشانه گذاری شده و رادیاتور را باز کرده و بعد از نصب براکت رادیاتور مجددا نصب میگردد.

استاندارد نصب رادیاتور در منزل

استاندار نصب رادیاتور معمولا به این صورت محاسبه میشود که به ازای هر متر یک پره رادیاتور پره ای و یا به ازای هر 10 متر مربع 1 متر رادیاتور پنلی نصب شود. اما به دلیل کیفیت های متفاوت رادیاتورها و همچنین اقلیم منقطه ممکن است تا حدود 30 درصد از این مقدار کاسته شود. در حال  حاضر در شهر تهران به طور نرمال به ازای هر صد متر مربع آپارتمان 50 تا 60 پره رادیاتور ترمو ایران رادیاتور به اضافه یک حوله خشک کن و یا 6 رادیاتور یک متری پنلی نصب میشود.

در صورت نیاز به راهنمایی در مورد طریقه نصب رادیاتور پره ای و پنلی شوفاژ یا درخواست نصاب رادیاتور شوفاژ با خدمات لوله کشی تهران پایپر تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: نحوه نصب براکت رادیاتور پنلی ,