پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
قیمت و نحوه نصب شیرآلات بهداشتی ساختمان
نوشته شده در دو شنبه 28 فروردين 1402
بازدید : 187
نویسنده : تاسیساتی تهران

قیمت و نحوه نصب شیرآلات بهداشتی ساختمان

در این مطلب به بررسی قیمت و نحوه نصب شیرآلات بهداشتی ساختمان خواهیم پرداخت. 

نصب شیرآلات در ساخت یک بنا تقریبا جزو آخرین مراحل قرار گرفته و معمولا در هنگام یا بعد از اجرای نقاشی و پس از پایان یافتن نازک کاری انجام میشود. برای نصب شیرآلات نیاز است که بعد از سفت کاری عملیات اجرای لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان انجام شود. لوله کشی آب برای تغذیه آب سرد و گرم شیرآلات بهداشتی و لوله کشی فاضلاب برای جمع آوری و هدایت پساب حاصل از استفاده از شیرآلات در آشپزخانه , سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی , حمام , بالکن و ... انجام میشود.

بسته به محل و نوع مصرف دو نوع شیرآلات تکی سرد و شیرآلات مخلوط سرد و گرم لوله کشی انجام شده و از آنجا که در اغلب نقاط ساختمان نیاز به شیرآلات سرد و گرم همزمان وجود دارد, به جز نقاط انگشت شماری معمولا لوله کشی آب سرد و گرم تواما و به صورت موازی انجام میشود. لوله کشی آب سرد از مبدا کنتور یا پمپ آب شروع شده و پس از رسیدن به موتورخانه یا پکیج به همراه لوله کشی پکیج شوفاژ و آب گرم به سمت شیرآلات حرکت میکنند. در نقطه و محل نصب شیرآلات بایستی با لحاظ کردن ارتفاع و سایزبندی اتصالات مربوطه برای وصل کردن شیرآلات به سیستم لوله کشی نصب شوند.

قیمت و نحوه نصب شیرآلات بهداشتی ساختمان

نحوه نصب شیرآلات بهداشتی ساختمان

از لحاظ مدل شیرآلات بهداشتی ساختمان به دو شکل شیرآلات توکار و روکار نصب میشوند. برای نصب شیرآلات توکار بایستی در هنگام لوله کشی اجزای داخلی نصب شده و بعد از کاشی کاری تنه شیر روی مغزی داخلی یا آی باکس شیرآلات نصب شوند. اما برای نصب شیرآلات روکار که بیشتر هم استفاده میشوند, در ادامه لوله کشی , شیر مستقیما بر روی اتصالات لوله نصب میشوند.

از لحاظ محل نصب یک دست شیرآلات شامل 4 قطعه میشوند. شیر آشپزخانه یا سینک ظرفشویی, شیر روشویی , شیر دوش و شیر توالت ( ایرانی یا فرنگی ) از انواع شیرآلات هستند که دو مورد اول به شیر توکاسه و دو مدل دوم به شیر دیواری معروف هستند. در ادامه به نحوه نصب شیرآلات روکار و توکار خواهیم پرداخت.

جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

ارتفاع تمام شده نصب شیر روشویی و سینک ظرفشویی بین 80 تا 85 سانتیمتر میباشد.ارتفاع نصب شیر دوش حدود 90 سانتیمتر است و سردوشی باید در ارتفاع 2 متری قرار بگیرد.

خروجی فاضلاب روشویی و سینک ظرفشویی  در ارتفاع  40 تا 45 سانتی متر, ارتفاع نصب روشویی حدود 80 سانتیمتر,  شیر پیسوار روشویی و سینک آشپزخانه در ارتفاع 45 تا 55 سانتیمتر,

ارتفاع نصب شیر توالت فرنگی 55 سانتیمتر و شیر آفتابه ای ایرانی نیز بایست بین 40 تا 45 سانتیمتر باشد. ارتفاع نصب فلاش تانک باید حدود 180 سانتیمتر باشد , و سیفون فشاری یا فلاش والو هم باید در ارتفاع 1 متری نصب شود .

ارتفاع نصب شیر دوش 90 تا 100 سانتی متر و علمک دوش متحرک یا ثابت در حدود 180 تا 200 سانتی متری نصب میشوند.

نصب شیر مخلوط دوش در ارتفاع 70 و نصب شیر دوش وان نیز در ارتفاع 170 تا 190 سانتیمتر صورت میپذیرد.

ارتفاع نصب سینک ظرفشویی نیز مانند روشویی در حدود 80 تا 85 سانتی متر است. ارتفاع نصب شیر پیسوار پرکن فرنگی در حدود 25 سانت و ارتفاع نصب فلاش تانک ایرانی در حدود 180 سانتی متر میباشد.

استاندارهای فوق برای نصب شیرالات توکار نیز اجرا میشود.

شیرالات پیسوال زیر روشویی و زیر سینک نیز باید در ارتفاع 50 سانتیمتری نصب شود . نصب شیر اهرمی سینک و روشویی نیز باید کمی مایل باشد.تا استفاده از آن راحت تر باشد. نصب شیر ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نیزدر ارتفاع 30تا 40 سانتیمتری صحیح میباشد.

برای نصب اکسسوری و لوازم سرویس بهداشتی نیزباید ارتفاع و تقارن حفظ شود تا زیباتر به نظر برسد. تعویض شیر مخلوط هم با وجود داشتن لنگی آسانتر است و فواصل غیر استاندارد را همپوشانی میکند.

نصب شیر توالت ایرانی و فرنگی

نصب شیر اهرمی توالت فرنگی و دستشویی ایرانی و حتی دوش که به نام شیرهای دیواری معروف  هستند , معمولا با  واسطه یک اتصال به نام لنگی شیر مخلوط به داخل روزه لوله کشی و مهره شیر انجام میشود . لنگی از سمت سایز 1/2 اینچ توسط نوار تفلون آب بندی میشود و از سمت شیر توسط یک واشر 2/5 به مهره 3/4 شیر وصل میگردد.

نصب شیر حمام

نصب شیر دوش که یک نوع شیر دیواری محسوب میشود درست مانند نصب شیر دیواری توالت است . در نصب شیر دوش دو قسمت در انتهای شیر یا ورودی شیر وجود داشته که سایز 3/4 مهره دار هستند و دوخروجی دارند . مهره 3/4 شیر دوش به لنگی شیر یا اتصال لوله کشی به طور مسقیم نصب میشود . برای نصب درون مهره شیر دوش حتما بایستی که واشر 2/5 لاستیکی قرار داد . به طور کلی در نصب شیرالات بهداشتی در جایی که واشر استفاده میشود به هیچ عنوان نبایستی از نوار تفلون استفاده کرد مگر در مواقع خاص که واشر به خوبی آببندی را انجام نمیدهد.

نصب شیر ظرفشویی

برای نصب شیر ظرفشویی بایستی تابع نصب شیرالات تک پایه یا توکاسه بود . شیر روشویی و شیر ظرفشویی درست مثل هم نصب میشوند. شیرهای سینک ظرفشویی و روشویی نیز دارای یک علم میباشندکه اکثرا الم شیرهای روشویی ثابت و علم شیرهای ظرفشویی متحرک میباشند. یک نوع شیر اهرمی ظرفشویی از نوع شیلنگی است که به نام شاوری معروف میباشند. قیمت شیرهای اهرمی معمولا بسته به وزن برنج به کار رفته, کیفیت تولید و آبکاری و قطعات کار رفته در شیر بستگی دارند.البته در ادامه توضیحات بالا باید ذکر شود که اینمشخصات به طور کلی برای شیرهای رایج دربازار به کار رفته و بسیاری از شیرالات فانتزی از سازوکار پیچیده ای چه در تولید و چه درنصب برخوردار هستند.

نصب شیر روشویی

نصب روشویی عموما با نصب روشویی انجام میشود , البته برخی مواقع لازم است که شیر روشویی کهنه با نو نیز جایگزین شود .. روشویی اغلب در سرویس های بهداشتی , حمام ها و درکنار توالتهای ایرانی و فرنگی برای شستشوی دست و صورت نصب میشوند. در گذشته روشویی ها از نوع چینی و سرامیکی بودند اما با لوکس شدن ساختمانها , تحولاتیدر ساخت روشوییها نیز به وجود آمد و انواع روشویی کابینتی با کابینهای از جنس ام دی اف ,پلیمر , چوب , شیشه , سنگ و سایر مواد لوکس به بازار عرضه شد. به طور کلی نصب آنها خیلی با روشویی ها فرقی ندارد. در هنگام نصب روشویی علاوه بر سفت کردن روشویی باید به تراز بودن , فاصله تا در و دیوارها و ارتفاع نصب روشوییها توجه کنیم.

نصب شوفاژ نیز همراه با شیرآلات انجام شده و ما به صورت مفصل راجع به طریقه نصب رادیاتور پره ای و پنلی در این مقاله پرداخته ایم. در نصب رادیاتور نیز همانند نصب شیرآلات بایستی جریان آب قطع بوده و بعد از نصب لوله و اتصالات و رادیاتور کار تست آب بندی انجام شود.

قیمت نصب شیرآلات

در سال 1402 برای نصب یک شیر معمولی بین 250 تا 350 هزار تومان دستمزد متوسط میباشد که در صورت افزایش تعداد شیر ها و راحتی و ساختی آن به قیمت دستمزد شیر افزوده میشود. در ادامه لیست قیمت نصب شیرالات شامل فقط اجرت نصب شیرالات بدون احتساب مخارج خرید جنس و به صورت تکی آورده شده است. بدیهی است که با افزایش تعداد شیرالات قیمتهای فوق قابل تخفیف و کاهش هستند.

حتی اجرت و دستمزد 2 عدد شیر به دلیل نصب همزمان حداقل یک تخفیف 100 هزار تومانی دارد, چرا که رفت و آمد و حمل لوازم برای نصب یک یا چند عدد شیر انجام شده و نصاب شیرالات ترجیح میدهد که با ارایه تخفیف از ایاب و ذهاب بیهوده جلوگیری کند.

نصب شیر ظرفشویی   250 تا 300 هزار تومان

نصب شیر توالت        200 تا 300 هزار تومان

نصب شیر روشویی      250 تا 300 هزار تومان

نصب شیر و دوش حمام 250 تا 400 هزار تومان

نصب شیر ظرفشویی شلنگ دار یا شاوری 350 تا 500 هزار تومان

نصب علم یونیکا و یونیورست دوش حمام 200 تا 350 هزار تومان

نصب روشویی کابینتی 350 تا 550 هزار تومان

نصب روشویی سنگی 450 تا 600 هزار تومان

نصب روشویی معمولی با شیر 300 تا 400 هزار تومان

نصب توالت فرنگی 300 تا 450 هزار تومان

نصب وال هنگ 1 میلیون تومان

نصب شیرآلات توکار بدون لوله کشی تکه ای 600 تا 800 هزار تومان.

اجرت نصب شیرالات اهرمی و معمولی قدیمی یا پیچی هم تفاوتی نداشته و همگی شامل لیست قیمت شیرالات در بالا میشوند.

دستمزد نصب سایر لوازم بهداشتی تاسیساتی نیز در کمترین حالت خود با هزینه ایاب و ذهاب بین 200 تا 250 هزار تومان است. مثلا اجرت نصب سیفون ظرفشویی و روشویی یا دستمزد نصب شیر پیسوار یا شیر ماشین ظرفشویی در حدود این رقم بوده و کوچک بودن و ارزان بودن این لوازم موجب کم بودن قیمت نصب این لوازم نمیشود و یک تاسیسات کار در آسان ترین شرایط برای یک کار خرده کاری بین 300 تا 350 هزار تومان اجرت دریافت میکند. ممکن است قیمت اتحادیه نصب شیرالات کمی پایینتر از این مقدار باشد, که دلیل آن هم عدم تخمین رفت و آمد , عدم همخوانی با قیمت های روز بازار و کلی گویی قیمت اتحادیه نصب شیرآلات است که توسط اتحادیه تاسیسات مکانیکی و برای نصب شیرآلات پروژه های ساختمانی تعریف شده است.

 

 


:: برچسب‌ها: جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی , اجرت نصب شیر سینک ظرفشویی ,