محاسبه متراژ لوله گرمایش از کف
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
محاسبه متراژ لوله گرمایش از کف
نوشته شده در جمعه 15 دی 1402
بازدید : 59
نویسنده : تاسیساتی تهران

محاسبه متراژ لوله گرمایش از کف

در این نوشته راجع به نحوه محاسبه متراژ لوله گرمایش از کف میپردازیم. ابتدا یک خلاصه از نحوه اجرای سیستم گرمایش از کف بازگو میکنیم. سیستم گرمایش از کف یک نوع گرمایش مدرن است که با استفاده از روش های خاصی اجرا میشود, اما رایج ترین نوع آن سیستم گرمایش از کف آب گرم است. در سیستم گرمایش از کف آب گرم, آب داغ تولید شده توسط موتورخانه یا پکیج با عبور از لوله هایی که در کف خوابانده شده , کف محیط و فضای اطراف را گرم کرده و با دادن بخشی از گرمای آب گرم درون لوله به محیط , آب موجود بخشی از گرمای خود را از دست داده و مجددا برای  داغ شده به موتورخانه و پکیج باز گشته تا دوباره به دمای حدود 40 تا 50 درجه برسد. این سیکل تا زمان نیاز به گرمایش دایما در حال تکرار است. 

اما برای اینکه کف محیط بیش از حد گرم نشده و توزیع حرارتی به صورت عادلانه در کلیه سطوج پخش شود, بایستی محاسبات دقیق اعم از متراژ لوله و حتی نحوه چرخاندن لوله انجام داد. در ضمن بایستی پیش از اجرای لوله کشی , کار نصب فوم و مشخص کردن محل نصب کلکتور و جعبه کلکتور انجام شده باشد و سپس اقدام به محاسبه متراژ لوله گرمایش از کف و زون بندی آن بپردازیم.

نمایندگی سوپرپایپ تهران

محاسبه متراژ لوله گرمایش از کف

نکات مهم در محاسبه متراژ لوله گرمایش از کف

برای محاسبه متراژ گرمایش از کف به یک سری اطلاعات راجع به محل نصب کلکتور, مساحت قابل اجرای سیستم گرمایش از کف نیاز داریم تا ابتدا یک زون بندی یا قسمت بندی انجام شده و سپس اقدام به محاسبه متراژ لوله کشی و اجرای آن بپردازیم.

در سیستم گرمایش از کف به دلیل اینکه یک سیستم با راندمان بالا بوده , نیازی نیست که کلیه سطوح موجود در آپارتمان لوله گذاری شده و فقط اماکنی مانند سالن , هال پذیرایی و اتاق خواب ها لوله کشی میشوند. نقاطی مانند سرویس بهداشتی حمام توالت و آشپزخانه , بالکن و تراس لوله کشی نیازی نداشته و معمولا برای حمام یک حوله خشک کن نصب میشود. در سیستم گرمایش از کف سوراخ کلکتور مربوط به یک قسمت بوده و اصولا هر اتاق خواب یک زون و سالن و پذیرایی به زون های حدودا 20 تا 25 متری تقسیم بندی میشوند.

اصولا طول به کار رفته در هر زون بایستی حدودا 90 و حداکثر 95 متر باشد. این بدان معنی است که در هر متر فضای گرمایش از کف بین 4 و حداکثر 5 متر لوله بایستی استفاده شود. با این تفاسیر برای یک واحد آپارتمان که حدودا 120 فضا دارد, با کسر آشپزخانه و سرویس بهداشتی حدود 100 مترمربع کف گرمایش از کف اجرا شده و برای اینکار به 400 تا 500 متر لوله نیاز داریم. 

به طور دقیق تر در هر متر مربع بایستی دقیقا 4 متر مربع لوله نیاز است اما با احتساب لوله هایی که به سمت کلکتور رفت و برگشت میروند, ممکن است بین 20 تا 30 درصد لوله بیشتری نیاز باشد. راهروها معمولا گرمایش از کف نشده و بعضا ممکن است به صورت سلیقه بخشی از لوله کشی اتاق در فضای راهرو خوابانده شود. این مساله مشروط به وضعیت قرارگیری اتاق خواب و سالن است.

در یک آپارتمان 120 متری با 2 عدد اتاق خواب و یک سالن حدودا 50 مترمربعی, گرمایش از کف را به چهار قسمت تقسیم میکنیم. دو زون برای اتاق خواب ها و دو قسمت برای سالن و بدین ترتیب به یک کلکتور 1 اینچ در 1/2 با چهارخروجی نیازداریم. به این کلکتور در بازار کلکتور 1/2*1 4B گفته میشود. هر B نشان دهنده یک سوراخ گرمایش از کف بوده و یک لوله خروجی و ورودی 1 اینچ نیز در ابتدا و انتهای کلکتور داریم که بر روی آنها شیر کلکتوری 1 اینچ و یا درپوش یا شیر هواگیری بسته میشود. بر روی هر سوراخ نیز یک شیر کلکتوری کوپلی 1/2*16 نصب میشود و لوله های گرمایش از کف به این شیرها متصل میشوند.

قیمت فوم شانه تخمه مرغی گرمایش کف

فاصله بین لوله های گرمایش از کف

اجرای لوله کشی گرمایش از کف بایستی به صورت یک لوپ چهارگوش انجام شود. حرکت لوله ها از خارجی ترین و بزرگ ترین محیط چهارگوش همان قسمت شروع شده و در مسیر رفت فاصله بین لوله های رفت از هم 20 سانتیمتر است. این چرخش تا مرکز 4 گوش فرضی ادامه پیدا کرده و لوله برگشت از همان مسیر رفت و از بین لوله های برگشت با فاصله 10 سانتیمتری از آنها به بیرون خارج شده و به کلکتور برگشت متصل میشود. با این تفاسیر فاصله بین لوله های گرمایش از کف حدود 10 سانتیمتر است. اجرای سیستم گرمایش از کف بایستی از دورترین زون شروع شده تا در حین اجرای به لوله ها آسیب وارد نشده و  در حین یا بعد از اجرای هر قسمت بایستی بست کاری و تحکیم لوله ها انجام شود.

در صورت رضایت از مطلب محاسبه متراژ لوله گرمایش از کف برای ما کامنت بگذارید.

 






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: