آموزش جوشکاری لوله گاز منازل
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آموزش جوشکاری لوله گاز منازل
نوشته شده در دو شنبه 24 بهمن 1401
بازدید : 195
نویسنده : تاسیساتی تهران

آموزش جوشکاری لوله گاز منازل

برای آموزش جوشکاری لوله گاز منازل علاوه بر تسلط بر جوشکاری که در دوره های عملی بایستی فرا گرفت, نیاز به اطلاعات علمی و نحوه اجرای جوشکاری و پارامترهای فنی آن نیز وجود دارد. اما از آنجا که اغلب همکاران ما در حرفه جوشکاری لوله گاز تنها در بخش عملی و تجربی کار کرده اند, ممکن است سوالاتی در زمینه آموزش جوشکاری لوله گاز منازل و ساختمان ها برای آنها وجود داشته باشد. 

از لحاظ شغلی یادگیری جوشکاری لوله گاز و انتخاب آن به عنوان شغل یکی از بهترین موارد در بین خدمات تاسیساتی لوله کشی ساختمان است, چرا که قیمت لوله کشی گاز ساختمان به دلیل تخصصی بودن با وجود مسولیت آن نسبت با سایر انواع لوله کشی بیشتر بوده و در نتیجه درآمد یک جوشکار لوله گاز نیز در بین افراد شاغل در سطح قابل قبولی قرار دارد.

همانطور که میدانید, از بعد کنتور گاز,  کار لوله کشی گاز ساختمان و منازل آغاز شده و سایز بندی ,نحوه انتخاب مسیر و عایق کاری و نصب تجهیزات در کنار جوشکاری و اتصال لوله و اتصالات توسط جوش مبنای کار لوله کشی گاز ساختمان است. جوشکاری لوله گاز منازل  فقط با استفاده از جوشکاری برق انجام شده و استفاده از هرگونه لوله پلیمری , لوله آب , لوله گالوانیزه , اتصالات غیر استاندارد, شیرآلات غیر تایید و بدون عایق کاری ممنوع است. همه اتصالات به جز در محل نصب شیر و تجهیزات استاندارد دیگر که با استفاده از سردنده انجام میشود بایستی حتما با استفاده از جوشکاری لوله گاز انجام شوند. سردنده لوله گاز قطعه لوله  ای است که یک سر آن طبق استانداردهای گازکشی رزوه شده و معمولا در شیرآلات مصرف کننده انتهایی یا شیر گازی قطع و وصل ساختمان و واحد برای نصب شیر روی آن نصب میشوند.

آموزش جوشکاری لوله گاز منازل

آموزش جوشکاری لوله گاز منازل توکار

جوشکاری لوله کشی گاز توکار بایستی حتما با استفاده از لوله های مانیسمان یا API و اتصالات مانیسمان انجام شود. بعد از اجرای جوشکاری بایستی حتما لوله و اتصالات با استفاده از رنگ پرایمر و نوار آلتن و سرجوش عایق بندی شود. اما قبل از هر کاری در لوله کشی گاز منازل برای اخذ انشعاب و کنتور گاز بایستی یک لوله کش گاز مورد تایید پیدا کرده و با طراحی نقشه روند کار را با مراجعه به مراجع ذی ربط شروع کرد. بعد از اجرای لوله کشی گاز و تایید نقشه و اجرا توسط بارزسان سازمان نظام مهندسی , مراحل نصب کنتور و انشعاب و تزریق و تست لوله کشی انجام میشود.

لوله کشی گاز روکار نیز به همین ترتیب انجام شده و فقط جوشکاری لوله گاز با استفاده از لوله های درزدار و اتصالات درزدار استاندارد گازی نیز امکان پذیر است. ضمن اینکه در لوله کشی گاز روکار فقط قسمت های توکار بایستی عایق بندی شده و بخش های روکار لوله اتصالات گاز با استفاده از رنگ و ضدزنگ پوشش داده میشوند. جوشکاری گاز خانگی به دلیل مخاطرات و مسولیت بایستی با دقت بسیار و رعایت نکات ایمنی و فنی اجرا شود.

روش جوشکاری لوله گاز

بسته به سایزبندی و ضخامت لوله روش های مختلفی برای جوشکاری لوله گاز مورد استفاه قرار میگیرد. برای شروع آموزش روش جوشکاری لوله گاز بایستی در وهله اول نکات جزیی زیر را در ابتدای کار رعایت شود.

  • سطح مورد جوشکاری در هنگام جوش تمیز و صاف باشد.
  • الکترود و دستگاه جوشکاری بایستی سالم و بدون نقص و آمپر آن متناسب با لوله اتصالات گاز باشند.
  • فضای اطراف خالی از مواد احتراقی و آتشزا باشد.
  • ایجاد پخ ( pipe beveling )روی لوله گاز 
  • نحوه حرکت الکترود جوشکاری
  • تعداد پاس های جوشکاری
  • بعد از جوشکاری هر پاس جوشهای پوک و سربارهای جوش کاملا تمیز وپاک شوند.
  • میزان حرارت و درجه کافی و مناسب به طرفین جوش اعمال شود.
  • جوشکاری هر پاس بایستی یکنواخت و برابر باشد.
  • زاویه حرکت الکترود در هنگام جوشکاری لوله گاز باید متناسب و یکپارچه باشد.
  • سرعت حرکت الکترود در طول جوشکاری یکنواخت مساوی باشد.

نکات مهم در جوشکاری لوله گاز و آب بندی

  • آماده نمودن لبه های جوش
  • یکدست بودن سطح اتصال
  • فاصله مناسب بین دو سطح
  • نگهداری و ثبات دو سطح
  • خال جوشهای ابتدایی بسته به قطر لوله کشی گاز
  • تمیز بودن لبه های جوش از هر نوع آلودگی نظیر روغن , چربی , پلیسه و سایر موارد
  • اگر یک جوش پهن میخواهید با سرعت کم و با  نوسان دادن الکترود به فلز مذاب جوش ،زمان دهید تا کاملا درز مذکور را پر کند.
  • اگر جوش باریک میخواهید سرعت جوش دادن و حرکت الکترود را بالا ببرید. برای یک جوش خوب با یک سرعت مناسب امکان دهید تا فولاد درزهای خود را ترمیم کند.

جوشکاری لوله گاز خانگی

حرکت دست در جوشکاری لوله

حرکت دست در جوشکاری لوله گاز ساختمان و موتورخانه در کیفیت نهایی جوشکاری بسیار موثر است. هرگونه لرزش و تکان دست خارج از محور جوشکاری ممکن است, موجب خرابی و نقص در جوشکاری لوله شود. به همین دلیل تمرکز و دقت در هنگام جوشکاری لوله گاز بسیار مهم است.

برای لوله کشی گاز ساختمان به روی لوله ها بسته به سایز لبه لوله ها پخ مناسب داشته باشند. با دقت لوله اتصالات  را به هم جوش می دهیم و  پس از اتمام دور اول یک بار توسط بورس ، زواید جوشکاری را با بورس سیمی تمیز کرده  و پس از تکمیل دور اول و تمیزکاری دور دوم را شروع میکنیم. بعضا نیاز است تمیز کاری توسط سوهان انجام شود . فاصله تایمی پاس اول ودوم نباید بیش از 5 دقیقه باشد. 

برای ایجاد پخ طرفین قبل از جوشکاری لوله گاز در لوله های سایز 1/2 پخ لازم نیست. البته در بسیاری افراد در سایزهای تا 1 اینچ هیچ پخی ایجاد نمیکنند که این باعث میشود عمق جوشکاری کم شود.

پخ جناقی یا V شکل , پخ دو طرفه یا X شکل , لبه لاله ای یا U شکل و پخ لایه ای H شکل از انواع پخ در جوشکاری لوله گاز هستند که در موارد مختلفی به خصوص در سایزهای بالای لوله کشی گاز اجرا میشوند. معمولا اتصالات به صورت فابریک دارای پخ های متناسب و استاندارد بوده و نیازی به زدن پخ روی اتصالات وجود ندارد.

نحوه حرکت الکترود در هنگام جوشکاری لوله گاز

چند شیوه متفاوت بسته با قطر لوله و وضعیت موجود برای جوشکاری و حرکت الکترود وجود دارد.

  • حالت افقی متحرک که در این حالت الکترود ثابت و لوله های در حال گردش هستند.
  • حالت عمودی ثابت که در این حالت
  • لوله های بالا رونده ثابت و الکترود به حول لوله ها میچرخند.
  • لوله افقی ثابت که در این روش لوله های افقی بی حرکت بوده و الکترود میچرخد. وضعیت مایل و عمودی متحرک که لوله ها به صورت مورب و الکترود به صورت کج متحرک است.

جوشکاری لوله های قطور با استفاده از چند پاس جوش انجام میشوند. این تعدد به دلیل اطمینان از پوشانندگی و هوابندی و در عین حالت تحکیم فیزیکی جوش لازم است. در جوشکاری لوله تا حد امکان بهتر است که جوشکاری روی خرک جوشکاری لوله گاز آنجام شود که شرایط ثابتی برای جوشکاری مهیا میکند.

ـ پاس اول مهمترین بخش  یک جوشکاری لوله میباشد که بایستی با حداکثر دقت انجام شود. نفوذ جوش در این مرحله بیش از مراحل دیگر است.

ـ پاس ثانویه نیز تقریبا به اندازه مرحله اول مهم بوده و اتصال بین الکترودها را ایجاد میکند . قبل از آغاز این پاس بایستی به دقت تمیز کاری کنیم و نقاط ضعف دور اول را بپوشانیم.

ـ پاس اخرین علاوه بر پرکردن درزهای ایجاد شده بایستی به ترتیبی انجام شود که از نظر ظاهر قسمت های قبلی و ناصافی های موجود را بپوشاند. بهترین نوع جوشکاری, جوش زنجیری است که ظاهری بسیار زیبا داشته و در عین حالت یک دست میباشد. برای آموزش جوشکاری لوله گاز به شیوه زنجیری تمرین زیادی نیاز است.

الکترود جوشکاری لوله گاز

الکترودهای جوشکاری موجود در بازار با قطر 2 , 2/5 و 3 موجود هستند. الکترود 6013 یا E6013 از نظر نوع جنس مناسب ترین الکترود برای جوشکاری لوله گاز منازل است. جوشکاری لوله گاز در سایزهای پایین معمولا با الکترود 2 و 2/5 و با افزایش سایز با الکترود 3 میلیمتر انجام میشود. طول الکترودهای جوشکاری لوله گاز بین 30 تا 40 سانتیمتر است. الکترود 4 و 5 به ندرت در لوله کشی گاز استفاده شده و معمولا برای جوشکاری اسکلت ساختمان به کار میروند.

آمپر مناسب جوشکاری لوله گاز

آمپر مناسب برای جوشکاری لوله گاز بستگی به سایز لوله و به خصوص سایر الکترود دارد. معمولا برای الکترود 2 و 2/5 با لوله های قطر کم , آمپر 200 تا 250 و برای جوشکاری لوله گاز با الکترود 3 با لوله های قطور تر آمپر 250 تا 300 در نظر گرفته میشود.

قیمت جوشکاری لوله گاز

هزینه و قیمت جوشکاری لوله گاز به دو شکل کنتراتی واحدی و متری محاسبه میشود. قیمت متری لوله کشی گاز معمولا در پروژه های بزرگ بین پیمانکاران و مجریان مقاطعه کار استفاده میشود. در واقع برای توافق بین کارفرما و پیمانکار استفاده از روش متری مناسب نبوده و به صورت واحدی یا کل واحد انجام میشود. دستمزد و اجرت جوشکاری لوله مانیسمان نسبت به انواع درزدار بیشتر است, چرا که دقت و زمان بیشتری نیاز دارد.






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: